torsdag 21 april 2011

Såschema och samodling


Så schema

Gröda Förodling Utplantering Skörd Övrigt
Chili Februari-mars -

Odlas inomhus

Tomat Februari-mars Juni

Skyddat uteläge
Persilja (Februari-mars) Maj



Lavendel Mars Juni

Förgro i kyl 2-3 v.
Basilika Mars Juni



Lök Mars April



Pumpa April Maj (slutet)



Morot - April

Bör ej förodlas

Rödbeta - April



Tagetes April-maj
Maj-juni


Majs April-maj Juni

Odlas i grupp
Ringblomma - April-maj Juli-September

Solros - April-maj



Bondböna - April-maj



Mangold Maj Maj




Skörd fyller jag i vartefter.

Min samodling

Samodling attraherar nyttiga inseker och avskräcker skadliga insekter och djur. Vissa växter höjer arom, smak och avkastningen hos andra. Vissa växter göder andra näringskrävande växter. Samodling skyddar även mot svamp och mögel och är vackert att se på.

Jag gör inte riktig samodling, då växter ska blandas med växter de trivs med, men jag sätter växter som trivs ihop åtminstone nära varandra.
Här har jag bara med mina grödor, kolla andra sidor och böcker för komplett samodlingsinfo.
Tex

Majs
Trivs med bönor, solros, pumpa
Trivs inte med tomat

Blommor
Trivs med lök

Mangold
Trivs med lök

Solros
Trivs med majs

Rödbeta
Trivs med mangold och lök

Lök
Trivs med morot, tomat, jordgubbe
Trivs inte med bönor

Morot
Trivs med lök, kryddväxter, tomat

Tomat
Trivs med lök, morot, persilja, basilika, tagetes, bönor
Trivs inte med majs

Min odling 2011

Solros- majs- bönor- pumpa
Lök- rödbeta- mangold
Morot- lök
Tomat nära kryddväxter, ringblomma och tagetes
Lavendel runtomkring landet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar