tisdag 19 april 2011

Första spadtaget

Idag fick min lott sin första tillfixning i den tredje och fjärde odlingsbädden. Det är dem som ska ha plantor eller frön i först, nämligen rödbeta och morot. Men först måste jorden göras redo med jordluckring, ogräsrensning, gödsling, och jordpåfyllning, vilket idag gjordes i de två sista bäddarna. I skrothögen hittade jag en grill, en stol, en pall, en korgkruka och en liten tekanna. Nästa besök skulle jag kunna sitta med en vän, grilla lite mat och dricka en kopp te eller kaffe efteråt på mitt lilla trädäck. Vattentillförseln är något jag inte listat ut än, men det ska nog klarna inom kort.

För att visa hur lotten förändras tänkte jag fota samma bild av bäddarna regelbundet, så får ni se vad som sker i var och en av dem.

Bädd ett. Ena sidan ska grävas ut så majsen får en 3x3m ruta med en enkel ram att frodas i tillsammans med bönor och pumpa.
Bädd två. Jordgubbar längst bort. Längst fram ska det bli blommor; lavendel, tagetes och ringblomma.
Bädd tre, nyfixad. Ska bli mangold, rödbeta, lök och morot.
Bädd fyra, som ska ha basilika, pesilja, tomat och morot.
 
Trädäck. Här ska bli (från vänster) sittanden, kokanden, grillanden, sittanden.

Hallon kanske?
Rabarben ser lustig ut när den är ny.
Som en liten sparv vilandes under en skrynklig filt.
En hare satt i  kvällsolen på min hemgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar