söndag 24 april 2011

På växtfronten litet nytt, hemma och på lotten

Från lotten och lite om gröngödsel

På lotten gjorde jag det sista av det som ska göras i april. Flera sorters gröngödselfrön åkte ned, dvs såna växter och blommor som växer fort, tränger bort ogräs och blir bra gödning på hösten för jorden. Jag sådde regnbågslupiner, honungsört och blodklöver i lite planteringsjordhögar jag lagt ut på gräsmattan. I syrenhäckens kortsidor sådde jag även Indiankrasse,  som även den kan fungera som gröngödsel. Andra växter som man brukar så för gödseländamålet kan annars även vara gräs, havre och massa andra växter. De som jag valde attraherar även bin med sina doftande blommor, som ju behövs i den här blomma-fruktprocessen jag försöker skapa. All blast blir ju en sorts gröngödsel i sig, som solrosorna när de dött, eller rödbetsbladen till exempel. Men vissa sorter växer ju mer ihärdigt än andra, så dessa används då oftare som gröngödsel. 
Gröngödsel gröngödsel gröngödsel. Nu lite bilder från min lott!

Så här ser lotten ut efter dagens arbete. Pallkragarna är tomma, så jag kollar lite med vänner om de vill odla nåt i dem.
Jordgubbsplantorna flyttades från tvåan till rabatten, och tvåan fick istället ringblomsfrön i sig.
Till höger om bädd fyra står nu jordgubbsplantorna från tvåan, hoppas de överlever i tegelstensjorden!

Mat måste man ju ha; grillad paprika, broccoli och forell. Så mysigt att grilla i kvällsolen!
Påskliljorna blommade lagom till påskdagen.
En uppdatering av min lottkarta. Hoppas den går att läsa för de som vill.
 Växterna hemmavid

På loftgången avhärdar mina tomater sig i kvällsolen. De är lite vissna och frusna, men de ska nog vänja sig.
Köksfönstret blir vackert med bladen som solen lyser genom.
I ballkonglådan strödde jag ut basilikafröna som satt kvar på stjälkarna och lade över lite ny jord.
Två majs har kommit upp också!
 En tagetes kom även ut i ljuset, i fredags; två långa mörkgröna blad. Iphotos hittar inte bilden dock.

Ja det har hänt en del odlingsmässigt senaste tiden. imorgon väntar dock jobbförberedelser på skolan, sen börjar varadgen igen. Men nåt lottbesök i veckan minst blir det nog ändå. Ska bli så kul när de första skotten kommer upp i bäddarna. Tills dess..

Ha det så bra, och nut av det fina vårvädret.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar