lördag 2 april 2011

Folkodling och Lördagsmys

Idag åkte jag till Folkodlarnas förodlingskurs i Geberhuset, där vi fick omskola lökar och kronärtskockor, och så mariatistel och nattljusört. Spännande plats, precis bredvid Torpet Orhem och koloniområdet. Det tog ett tag att få alla små minilökar på plats, men vi pratade om ditt och datt om odling; planer för Årstafältet, biodynamisk odling, cykelgubben i Cykelhörnan Skarpnäck, råttor, vad nattljusolja är bra för, hur en plantfabrik funkar (vet någon?). Trevligt att träffa nya vänner med begynnande eller helgröna fingrar. Dessutom var fotografer från Mångkulturellt centrum i Fittja där och fotade inför utställnignen Tillsammans, om hållbart mångkulturellt samhälle.

Jag tror jag ska kombinera medlemskap i Folkodlarna, med en egen kolonilott. Kanske kan jag få det bästa av båda världar; gemenskap, sällskap, hjälp hos Folkodlarna, samt självständighet, egna lärdomar, och egna skördar på min lott.

Nedan lite bilder från kvällens familjemys.

Familjen under sitt lördagsmys framför fönstret. "It´s a classic" sade persiljan nöjt i mitten.
Alla bänkade, men chilin gömde sig, den tycker inte den kommer till sin rätt på distans.
Lavendeln förstod inte handlingen där ute men den tyckte det var kul att få stanna uppe sent utan växthuslocket på.
Tomaten är stolt över sin längd men tycker den kunde vara lite mer mucklig. Det blir säkert tomat av den ändå tröstade gammelpalmen.
Posa kan man ju ändå, så kanske den får ett "gilla" på fejan i alla fall hoppas tomaten.
Den persiljan som överlevt min gallring ser frodig och glad ut, verkar trivas bra när den fått grepp om det där med att växa.
Basilikan växer så det knakar, och doftar.. mmm.

Sträcker sig mot allt som lyser.
Jag tänker : PESTO!
Och sallad med basilika och tjock balsamvinäger. Ledsen basse, men jag kan inte hjälpa att jag vill äta upp dig. 

Chilin får lite boost i självförtroende med "modell för en kväll".
 
Visar sig i all sin näpna prakt.

Långsamt går det, men det kömmer!
Ha en bra kväll allesammans, och glöm för all del inte att mysa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar