onsdag 20 april 2011

Grovgöra uträttat

Gjort idag:
  • Inhandlade en liten spade, bygghandskar, jord samt gul sättlök på Trädgårdshuset.
  • Tog reda på vad zickzacksåmönstret heter som Myfarmvolontärerna använde; förband.
  • Tagit bort ramarna på stora bädden nr 1, där majs, bönor och pumpa ska samsas inramade av solrosor.
  • Luckrat upp och rensat alla jordbäddar.
  • Sått rödbeta i rader med planteringsjord.
  • Sått morot i rader med planteringsjord.
  • Sått gul sättlök i förband med planteringsjord.
  • Fått reda på att jag behöver en vattennyckel till kranen.
  • Grillat regnbåge på min lilla grill, eller är det en röklåda? Hittade en lök och någon krydda som jag lade i fisken, yumyum!
  • Ritat en karta över min lott, se nedan.

    Kvar att så:
    • Ringblomma (april-maj)
    • Solros (april-maj)
    • Pumpa (maj) (ev förkultivera i april)
    • Bondbönor (maj)
    • Mangold (maj)
    • Tagetes (maj-juni) (ev förkultivera i april)
    • Majs (maj-juni) (ev förkultivera i april)
    Kvar att utplantera:
    • Tomat (förkultiverad i februari-mars)
    • Persilja (förkultiverad i februari-mars)
    • Basilika (förkultiverad i mars)
    • Lavendel (förkultiverad i mars)
    Majs/bön/pumpa rutan på 2,5x3 meter. Ska egentligen vara 3x3m men jag vill inte gräva bort hallonbuskarna eller gången, och så är jag kanske liiite lat :9
    Sättlökar är så söta, som gullökar i pefekt miniformat. Ogräset kirskål kräver kraft och tålamod att ens begränsa lite i sin invadering. Men det som ändå växer upp ska jag skörda och göra pesto och stuvning på.

    Att vara ute i timmar i solen och arbeta är så grymt härligt. Helt slut i kroppen både igår och idag, men så skönt det är att komma hem, duscha, laga mat, äta, blogga och däcka!

    I veckan ska jag försöka så ringblomma och solros. Kanske även förkultivera pumpa och majs, men det blir nog bara om det får plats i fönstret. Fönsterbrädan är proppfull av trettio centimeter höga tomattelningar, basilikabuskage och perisljeplantor. Två chilis har blivit decimeterhöga, medans några andra växer väääldigt långsamt, kanske beror på chilisorterna som jag inte höll reda på.

    Just det, jag måste ju vattna imorgon också. Maila om vattennyckel ska härmed ske.

    God natt

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar