torsdag 21 april 2011

Ommöblering och förodling

Jag vet att det verkar som att jag bara odlar hela dagarna numera. Och det är faktiskt sant, förutom mat och surfande och lite streamande, och sovande förstås. Nu pratar jag om de senaste två dagarna, då jag har LOV; den stora förmånen med att vara lärare, utöver jobbet självt. Som jag längtat efter att gräva och plantera, och nu är det den tiden. Efter att ha jobbat snart ett läsår vet jag även hur mycket ork jag har kvar på dagarna, efter jobb, träning och mat och lite sociala trevliga saker då och då; nada, typ. Så jag passar på nu, när jag har tid och ork, och dessutom stor lust till odlandet.

Idag har jag möblerat om i mitt fönster. En hylla var tvungen att sättas på fönsterbrädan, för att ge rum åt nya växter.

Hylla till vänster, i mitten miniminiväxthus, till höger miniväxthus. Längst fram chili och en tomat.

Överst i hyllan står lavendel och chili.

Mellersta hyllan befinner sig persiljan som tagit sig riktigt bra.

Längst ned basilika, som jag chansat och satt sticklingar med längst fram.

I miniminiväxthusen satte jag tagetes, en fin orange nyttoblomma. Längst fram två chilis som vuxit ur växthuset.

Här i motljuset står till till vänster nysådd sockermajs och till höger tändsticksförsedd pumpa. Ca tio av varje.

Kvar att göra denna vecka, om jag inte hittar på nåt mer jag "måste" göra, är att så ringblomma och solros direkt i jorden på lotten, och vattna supermycket. Även att avhärda tomater, basilika och persilja inför utflyttningen. Vit flygare har även attackerat min physalis och en tomatplanta, så en blomspruta med såpa måste tas in för att få bort dem. Annars inte så mycket mer att göra.

Nu lunch sen in till stan till en god kär vän och släkting.


 Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar