måndag 18 april 2011

Lottinnehavare- Check!

Glada hälsningar från soliga Skarpnäck!

I lördags steg jag upp, med feber, snuva och antagligen nytillkommen pollenallergi, för att visa min svullna nuna på lottvisningen i Skarpnäcks Fritidsträdgårdar tillsammans med min far. Vad lycklig jag var över att ha trotsat fysikens lagar för att nu få upptäcka naturens jordiska sammanhang... i min alldeles egen lott!!!

Visningsansvarige Karl-Åke visade först en halvt brukad jordplätt, som bara skulle behöva rensas från tuvor och sen fungera utmärkt som odlingslott. Han trodde nog att jag ville starta från scratch (eller snarare från första spadtaget) för att kunna prägla och planera själv helt från början. Med minnet av att jag faktiskt ville ta i lite under våren och gräva i jord (som en kollega för resten liknar läraryrket vid) var jag på väg att ta den. Men jag kände mig ändå tveksam till allt arbete som förestod, då jag ändå inte ville ta vatten, eller jord, över huvudet och drunkna i allt arbete och aldrig våga odla igen. Så jag bad att få se på någon ytterligare lott av mer färdig karaktär. Så kom jag till den kära 125:an, som nu är min alldeles egna lilla finfina godbit/ markbit.

Hundra kvadratmeter med:
  • Inramade odlingsbäddar
  • Jordgubbsplantor
  • Rabarber
  • Vårlökar
  • Syrenhäck
  • Trädäck
  • Två vinbärsbuskar
  • Kompost
  • Vattenkran precis bredvid
är nu mitt!

Lotten i sin helhet. Längst fram vattenkran. Th en av två beskurna vinbärsbuskar. Tv syrenhäck och trädäck.
Några höll på att röja bort ett nedfallet skjul, men jag bad dem låta däcket vara kvar.
Komposten och odlingsbäddarna, inramade och allt.
Resten av bäddarna.
Syrenhäck mot gångstigen och Gamla Tyresövägen. Pappa skyndar mig till kontraktskrivningen.
Vinbärsbuske. Bärfärg okänd.

Trädgårdskomposten med lite skyddsgaller i.. kanske livvakt åt årets jordgubbar?

Redskapsförrådet till förfogande dygnet runt. Till och med gräsklippare finns där för att ta hand om min första gräsmatta!
Tv Seve Nilsson, th Karl Åke Persson, de drivande och engagerade kolonisterna. I mitten mina nya lottgrannar.
Min lott i livet
Inte så pjåkigt, jag är extremt nöjd! Ska dit i morgon och mäta och gräva lite :)

Kom och hälsa på när ni känner för´t!

Lev och lär, frukt och bär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar