fredag 29 april 2011

Första skörden

Efter jobbet tog jag en sväng förbi lotten och kollade läget. En viss förhoppning hade jag att någonting av löken, rödbetan eller moroten hade kommit upp. Jag hoppas även på att jordgubbarna jag flyttade på hade klarat sig, men nej, de såg rätt uttorkade ut stackarna. Dock såg jag en eller två lökblad ovan jord, men rödbetorna och morötterna låg fortfarande i vila. Troligen för att sen bombastera i en explosion av orangea och röda underjordingar! Rabarbern växer ju så den knakar! Tog mig friheten att skörda ett par stjälkar.. nja kanske åtta stycken närmare sagt.  Funtar på paj till efterrätt ikväll, dat wud bi najs! Kirskålen växer i överdåd. Den har tydligen odlats sen bronsåldern, och är nu en stor illbatting i många odlarers ögon. Men tydligen ska den funka som spenat i köket. Spenat har jag alltid gillat, så jag måste ju prova min "fiende" och se om den kan bli min vän i köket.

Rabarberna med en bunt kirskål. Höger: maybe yum. vänster definately yum!
Koloniföreningens ordförande var på en av sina lotter och rörde runt i sin kompost. Äntligen kunde jag köpa min egna vattennyckel till kranen. En annan god nyhet från denne man är att jag visst kunde lägga i köksavfall (med stor måtta), som skal, skrott och vad mer som brukar kunna komposteras. Kommer inte slänga i en hel fisk, men roligt att veta att en stor del av mina sopor kan slängas i min kompost! Jag som letat inomhuskompost sen i höstas men inte kommit till skott. Perfekt! Dessutom fick jag en gammal vattenslang att ha på min lott, grymt bra.

Så kom jag hem till röran efter min sjukdom. Lite disk, städ, plock fixade det synliga i alla fall. I miniväxthuset såg det bra ut:
Fem av tio pumpor har pumpat sig ovan jord.

Sju av tio majs väntar på att få vaja i vinden.

Amy hjälpte mig att spana efter sin bror från fönstret. Tiger kom dock tillslut med ett stort MJAU på tröskeln.
I helgen kanske en eller båda av mina systrar kommer till lotten. I all fall ska vi umgås massor bland coktails och sen myshäng. Hursomhelst måste jag till lotten i helgen; den behöver vattnas igen, och jag borde blanda i gödsel i bädd ett så den är redo när de tre systrarna (majs, pumpa, bönor) ska planteras ut. Tänker alltid på mina egna systrar när jag läser om indianernas odlingstradition bisarrt nog... Det är nog något speciellt att vara tre systrar i allmänhet, och mina systrar kommer alltid vara speciella för mig.


Något jag funderar på: vart ska mina tomater stå? min husknut är inte solig nog, och lotten är inte vindstilla nog. Inga cash till växthus, och vill inte ha hemmagjort i plast... knak knak i huvet.

Nu tar jag helg! Rabarber och kirs here I come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar