onsdag 22 juni 2011

Sommarsinnen

Det här blir troligen sista inlägget innan min avfärd till antikens övärld. Kanske stöter jag på en trädgård eller hittar frön som jag vill blogga om, men 4 euro i halvtimmen gör att jag antagligen väntar tills jag kommit hem med bloggandet. Då får ni se om jag hittat nåt därborta i odlingsväg.

Hela eftermiddagen var jag på lotterna, från lunch till middag. Igår fick jag gjort det där formella, innanbestämt typ gödsling. Så idag kunde jag bara pyssla med det som föll mig in. Vilket jag märker ÄR själva trädgårds- eller odlings KONSTEN. Man bara gör det man ska först, sen hittar man nåt, känner efter, tittar, beslutar sig i stunden hittar fler saker att göra. Det trodde jag faktiskt inte att odling innebar på det här sköna flowsättet. Anledningen till att jag drogs till odling i år efter att varit superinne på kultur i stort sett hela mitt liv, även om kulturen fortfarande finns i stora delar av mitt hjärta, var att odling för mig var arbete, där saker måste göras vid en speciell tid, det är tungt och tillfredställelsen kommer efter flera månader. Men det känns typ som konst nu när jag kommit förbi hela såschemahysterin, planeringen och sådden. 

Nu är jag där och pillar, rensar, ordnar om lite, plockar lite kryddor och blad, och kanske ett smultron eller två och tar med sig eller äter på plats. Luktar på ogräset för att känna vad det är för ogräs; kanske är det vild pepparrot eller en vilsen myntakvist. Liar bort en del ogräs, som faktiskt slutar växa om man tar bort det. Går över på den ägarlösa grannlotten och mejar ogräset där också, och kring andra grannens kompost. Hittar ett rådjur, ringer polisen ( skratt). Drar upp en halvmeter lång pålrot ur marken som för en gångs skull inte går sönder halvvägs. Luckrar jorden så den ser sådär fin och porös ut. Vattnar med fingrarna krampaktigt om slangen så det blir sånt där härligt dimregn som solstrålarna gör en regnbåge i. Plockar några blommor till en fin bukett. Och så vidare och så vidare. Sinnenas trädgård kallas trädgårdar gjorda speciellt för att stimulera besökarnas eller de boendes sinnen. Ska besöka en sådan en dag, men trädgård och odling i allmänhet känns som en enda stor sinnesupplevelse precis som det är.

Myntans blommor. 
Bondbönornas blommor.

Lupinernas frökapslar.
Myntan torkar i mitt fönster nu.
Tomat och pumpalådorna fick lite upphöjt tak så de kan växa och frodas när jag är borta.
Smultron, inte helt mogna än.
 
Efter omsorgen till min egna lott tänkte jag gå och vattna på Folkodlingen. Där var Olof och rensade, och så kom regnet. Regnet väntade jag ut under ett trasigt parasoll, sen rensade jag ringblom/morot/dill landet. Fick med mig massa snart blommande spenat som jag gjorde en sallad på. Från min egna lott tog jag några rabarber med mig som blev till en jättegod paj. Kanske min katt och växtvakt får lite imorgon, vem vet?

Ha en underbar midsommar med eller utan regn. På midsommarnatten bär det av till Grekland, ska bli så skönt!

Hejsvejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar