tisdag 21 juni 2011

Guidning och Bambi

Hej alla barn nu är det barnprogram! Titta nu här vad farbro Frej tar fram. En liten Bambi och nåt för de stora, här kan allt hända i grönskande flora! 
Det blir Bambi i sval bris. Och en vuxenguidning. Något för alla åldrar i dagens Bingolotto. Välkomna.

En hel del ogräs åkte bort idag, och jag gödslade alla bäddar med kogödslet från gården. Massa dyngmaskar var kvar woho! Mangolden har knappt kommit upp alls, och det verkar vara försent att så ny. Så jag satte två rader rödbetor bredvid den futtiga mangoldraden istället för två mangoldrader. Synd att inte få massa mangold, men det får bli en rödbetshöst helt enkelt. Det kan man ju till och med göra efterrätt på , som rödbetsbrownie á la River Cottage, eller rödbetskaka. Så det blir nog glada miner i höst även utan mangold.



Och efter att jag rensat och skulle lämna tillbaka verktygen i förrådet hörde jag ett pip och såg en mager liten rådjurkid så och darra. Ett sår på huvudet och ena ögat svullet. Ringde polisen som skickade en viltvårdare. Jag hann inte stanna tills han kom, men jag fick guida honom från Folkkungagatans trafikbrus, och vårdaren hittade Bambi! Men han höll inte alls med om att kiddet såg sjukt ut. Så antagligen lever kiddet vidare och återfinner sin mamma igen. Söt var den i alla fall. Ställde sig tätt vid mina ben för att få värme och skydd i sommarregnet och blåsten. Min barndoms stora dröm, efter ett eget husdjur; att hitta ett skadat djur som behövde just mig. Minns att jag hade en bok om hur man räddar djur, hur man lägger förband på en bruten vinge eller matar harungar. Så fin bok. Men tydigen kan rådjurskid se utsvultna och skadade ut utan att man ska oroa sig. Men söt var den ändå som sagt.

All lycka till dig Bambi, men ät inte upp våra grönsaker tack!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar