tisdag 7 juni 2011

Chill med chili och tomat i E-hectider

Sommaren har kommit; blommor, värme, mygbett, ljusa nätter, glass, badsug och allt annat som helt plötsligt bara är. I värmen verkar mina chilis trivas, i alla fall två av dem, en kort och en lång. Den långa har jag klippt en gång så att den ska buska till sig men den är väldigt utsträckt i sin karaktär i alla fall. Chilisarna har nu sällskap med ett lass tomater och tagetes. Tomaterna är tack vare ehechysterin otroligt billiga nu, och blir perfekt att göra massor av egen tomatsås på. Ehec smittar ju inte om maten upphettats, så passa på att köpa massa billiga grönsaker att koka ihop! Synd att låta mängder av mat gå till spillo för en, vad jag förstår, ganska liten risk för smitta. De snart extra mogna tomaterna ska rostas i ugnen och sen kokas sås på, blir yumyum i vinter.

Lite bilder på chilisarna och tomaterna i sommarhettan.

Hela chilifönstret.
En liten habanero tro?
Långchilin. Kanske blir lila chilis?
En av två chiliblommor.

Ha en skön kväll.

1 kommentar:

  1. Gillar att du körde på chillin. Man ska tydligen svälta dem på vatten lite när blommorna kommer. Mina katter äter upp mina plantor hela tiden. ;/olof

    SvaraRadera