fredag 3 juni 2011

Alla systrar i bädden


Innan spabesöket cyklade jag till lotten för att sätta bondbönorna i jorden och rensa lite ogräs. Jag satte både de förodlade, som inte alls luktade jäst och hade börjat gro inuti skalet, och frön direkt ur påsen. Mycket bönor blir det men det är ju så gott. De rader med mest nysått täcktes med lite hönsnät som jag hittade i skrothögen. Nu är alltså Tre systrar bädden klar, kvar återstår bara att vattna, rensa ogräs och eventuellt gallra bönstjälkar, pumpor och squash om ett tag. En oro jag har är att majsen inte kommer kunna pollinera varandra eftersom de är sådda på olika tider. Det får tiden helt enkelt visa. Jag har även fem pumpaplantor som vuxit på loftgången, som nu inte får plats i Tre systrarbädden, eftersom de hunnit växa sig för stora för att bönorna och majsen ska kunna växa ikapp. De kanske hamnar i ett hörn någonstans på lotten, eller någon annan hemlig stans.

Ska bli spännande att se hur det tar sig. Än går det lite långsamt tycker jag men jag är nog mest otålig.

Tre systrar klara.
Fyra majsplantor med tolv bondbönor spridda emellan.
En av ca fjorton squashplantor.
Jordgubbsplantorna fick flytta ännu en gång, till den högra kanten av lotten. Så slipper de bli nedtrampade eller nedklippta.

Här är min högvuxna lott. Ska klippas i helgen och bli snygg igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar