söndag 3 juli 2011

Grekisk odling

Tillbaka från fantastiska Grekland har jag ställt in olivoljan i min lilla kryddhylla, lagt flöjten på mitt lilla sidobord, och ställt olivkvisten och fikonkvisten i vattenglas i köksfönstret och satt upp vykort på kylen med mina nya trämagneter. Min resa i stort skrev jag ned på Resdagboken med bilder och en kort veckosammanfattning. Här på Charlottment tänkte jag lägga upp de bilder som har med odling att göra, då det fanns mycket jordbruk, odling och djurhållning på ön Lesbos. Nedan bilder på frukter, gubbar, odlingar och djur, och en sommarsång på slutet.
Först lite närbilder på frukter ni kanske känner igen, och en blomma jag skrivit en del om.

En oliv på en kvist.
En sorts valnöt i en restaurangs blomlåda.   

Ett fikon.
En aprikos.
En tagetes tror jag.
Ett par bilder på ett par gubbar och deras jord.

Den här mannen hade kvällen innan planterat massor med grönsaker, men som skogsdjur ätit upp allt av. Glad var han ändå.
Denne mannen visade mig på grekiska hans meloner och zuchiniplantor (tror jag).
Hans plantor i motljus.
Den lilla vita pricken till vänster är gubben med zuchini och meloner.
Sedan lite spridda bilder på olika trädgårdsland och odlingar i Petra, Molyvos och Enaxos, kustbyar på Lesbos.

En odling nära ett café i Molyvos.
En odling precis bredvid den ovan.
Zuchini- eller pumpaplantor med mera i Enaxos
Samma odling, med huset till höger.
Purjolökar i en odling vid en olivlund i Petra.
Mer av odlingen.
Ännu mer.
Fikonträd vid vägkanten i Petra.
Jag tror det står Biologisk.. nånting.
Zuchiniplantor tror jag med bevattningssystem.
Grannplantorna till zuchinin.
Förutom alla grekiska katter och deras söta kattungar, och en och annan hemlös hund, fanns även boskap nästan överallt i Petra. Ofta kombineras odling med djurhållning på samma plats, eller att djuren vallas från olika platser. Får fick gå över vägen utanför mitt hotell för att gödsla och smaska på en annan olivlund.  Hästar bands vid ett olivträd per dag för att gödsla marken och äta lite hö.  Getternas klockor hördes långa vägar på nätterna tillsammans till paddornas kväkanden.

Här betar kor och kalvar bredvid en olivlund
Olivodlling kombineras ofta med får eller annan boskap för utbyte av skugga och gödsel.
En ung get bakom en vinranka.
Hästmamma och fölpojke under olivträd som jag bodde granne med.
Mjölkförvaring som ska transporteras och bli ost.
Sista bilder är från Petras kyrkas innergård, högt upp på en klippa mitt i byn.
  
Rosmarin..?
Timjan.
Som avslutning en sång som är min engelska favvosommarsång, Wild Mountain Thyme från ett helt annat land.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar