onsdag 1 juni 2011

Bönjour

Bondböna. Såå god. Går bara att få tag i om man odlat själv i stort sett, eller på Bondens marknad. Därför odlar jag bondböna själv för jag älskar färska nykokta bondbönor. Smakar som smör.
Så lätt att lyckas med. Ändå sitter jag här med förmodligen försent nysådda bondbönor i kylen och googlar ängsligt runt för att se om någon annan sått bondbönor i maj-juni skiftet och lyckats. På River Cottage sår han bondbönor medans trädågårdsblommorna blommar och vita blommor syns i träden. Då kan det ju inte vara försent för mig nu? När jag sett RC och läst att bondbönor kan sås FRÅN att jorden rett sig i april, trodde jag att det gick bra i slutet av maj. Men nu är jag rädd att jag sått för sent, då bondbönor behöver kyla för att gro enligt många. Det får visa sig. Om mina nedkylda bondbönr misslyckas att gro har jag några som jag sådde några veckor tidigare i bädd två som har kommit upp.

Ville bara skriva av mig lite oro. I övrigt har jag lov och är så nöjd med liv, kraft, arbete och sovmorgnar.

Förresten. Om jag någon gång skaffar en bondgård funderar jag på att kalla mig Bondbönan. Men först måste ett kapital byggas och ett hus inköpas, och det lär dröja när jag tittar på mina kontobelopp. Tills dess räcker det gott och väl med arbetet i en lott och Folkodlingen. Folkodlarnas matpark har nu odlingslådor klara, ska bli så kul att sätta igång odlandet där.

Trevlig Kristi Himmelsfärd. Jesus åkte upp till himlen, då måste väl mina bondbönor kunna gro i dessa miraklers dagar.  Får nog be en böna innan jag lägger mig.

Böna Notte (God natt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar