söndag 12 juni 2011

Händelserik helg: fest, folkodling och förföriska nyfödingar.

Skolavslutningen har ägt rum, så nu har jag en veckas tid av möten, packning och planering på jobbet sen är jag helt ledig i sju veckor. SJU veckor. Känns helt ofattbart, men man har faktiskt jobbat in det mer än väl under läsåret, både i tid och energi. Så då ska det njutas, och jag och min hjärna har redan ställt in oss på semester. 

Dock har kroppen inte legat på latsidan. Igår sådde jag morot och ringblomma hos Folkodlingslotterna för att sen dra på bröllopsfest i Tumba i en jättefin röd stuga med brygga vid en sjö. Så härligt och roligt. Kom hem kring fem i morse, och upp med (lata) tuppen vid elva för att rulla ner till Indianparken. Där invigdes odlingsbänkarna, och jag sådde massa olika bönor och krasse. Efter dagens folkodling åkte jag hem och lade in tomater i ugnen med vitlök och gul lök i en timme, och de står nu och puttrar till en god tjock tomatsås. Efter ugnsrostningen och en siesta var jag på min lott och bestämde mig för att bara ta hand om det jag har de närmsta dagarna. Det vill säga gallra, rensa och luckra jorden kring alla grönsaker och blommor. Det behövs, ytan slammar lätt igen till ett skal när man vattnar på lerjorden. Planen var att även gödsla, men jag ville göra rensandet ordentligt så gödslingen får vänta. Viktigare att all näring som finns går till grönsakerna än att all min fina kogödsel och framtida nässelvatten går till massa åkerfräken och maskrosor.

Tomaterna och en pumpa grävdes ned häromdagen där jag tidigare haft en svart matta mot kirskålen. Runt plantorna satte jag två pallkragar med fiberduk. De får fungera som växthus på sommar och höst, och där kan jag så mina förodlingsplantor nästa år. I groparna lade jag lite kogödsel. På cykelturen ner till lotten såg jag en liten grön tomat på kvisten. Grävde ned tagetes och en basilikapresent bredvid tomaterna. Hela platsen ser nu mycket trevligare ut utan den fula svarta mattan som åkte tillbaks till tippen.

Två gropar för tomaterna.
Stakade tomater med tagetes och basilika bredvid för smak och skydd.
Förstfödingen, så söt!
Förvaring och förodling nu utan ful svart matta.
Systrarbädden (bädd 1) växer bra, försöker vattna ofta så tidningskrukorna håller sig fuktiga och genomträngliga.
Bön och blombädden (bädd 2) är rensad på känt ogräs.
Lök, rödbetor och utebliven mangold i bädd 3.
Rödbetsbladen växer långsamt men verkar friska.
Huvudsallat, morot och lök (bädd 4)
Huvudsallaten ruskar bort jorden och ler för kameran.
Några veckor gammal morot, superspäd men smakar bara lite morot.
En okänd buske bredvid gräslök visade sig vara en sorts mynta.
Smultron kommer snart, slurp.
Basilikan har muterat i vårkylan och fått spetsiga blad. Vetenskaplig förklaring tack?!
Vinbären är på plats och inväntar färg.

Myntan i krukan har kafferep. Eller så går den på pottan. Det visar sig.
Fina fina lott, I love you a lot.

Mmm..... sömnig efter en superhärlig helg. Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar