söndag 29 maj 2011

Majs och annat nytt.

Det blir ett eller två besök i veckan till min lott. Det mesta odlingstiden lägger jag på folkodlingslotterna, medans jag småfixar på min egen då och då.  Det är roligt att ha en egen, men det är lite ensamt, så Folkodlarna känns som bästa kombon: folk och odling på samma gång. Tror ändå att jag kommer behålla min egna nästa år ändå, det är kul att få experimentera och bestämma själv också.
Krassen har kommit fram på båda sidor av syrenhäcken.
Fler jordgubbar eller smultron på G.
Gräslöksblomma
Morötter. Ska snart gallras.
Fiberdukstaket gjordes om för att inte blåsa bort lika lätt.
De flesta majsen klarade sig undan muständer och fågelnäbbar när taket var av.
De flesta pumpor och squash klarade sig även dem. Vilken är vad? Visar sig.
De första förodlade majsen planterades ut idag.
Jag grävde två gropar och fyllde med kaningethönsgödsel.
På gödslet satte jag fyra majsplantor.
Sen täckte jag med jord så det blir en liten hög.
Två av sju majshögar gjorda. Sen ska bondbönor och squash/pumpa i jorden.
Till Kristi himmelsfärdslovet ska jag plantera ut:
  • Tomat
  • Tagetes
  • Lavendel
  • Basilika
  • Pumpa
  • Squash
  • Majs
  • Bönor (direktså)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar