fredag 6 maj 2011

AfterWork=Allotment Work

Börjar kännas som en klassiker: tacka eleverna, göra iordning klassrummet, prata med kollegor, skriva veckobrev, fika lite, cykla till lotten, plocka rabarber, rensa ogräs, cykla hem, göra middag, göra paj, äta middag, äta paj, blogga lite, kolla på streamTV, sova.  Inte värsta sociala fredagskvällarna, men det går ju att tag igen på övriga helgen, åtminstone i teorin :D
Pajen blev inte lika god dock som förra gången, då jag hade i vaniljsocker istället för vanligt socker i smuldegen. Nåja den var njutbar om än ej himmelskt förträfflig.

Så kom en granne förbi med mitt fellevererade kattfoder (beställt för två månader sedan), som även visade sig vara trädgårdsintresserad. Han ärvde en sommarstuga i Polen som han åker till då och då. Vi pratade lite om tomatodling, tagetes, jordmåner, balkonglådor; det vanliga odlarsnacket, ni vet. Roligt att stöta på andra intresserade när jag själv är nybiten. Trodde inte att jag skulle bli så här biten. Men jag tror att en uppdämd längtan från min tid i studentkorridorsrummet i norrläge fick mig att verkligen se fram emot att ha lägenhet i sydvästläge nära naturen. Här är jag nu med hela fönsterbrädan och loftgången full med växter, och en odingslott på hundra kvadrat.

Här sitter jag i blasten, som en liten halländsk pojke sade en gång i en blasthög. Så känner jag mig lite just nu, extra bokstavligt där jag satt mitt i blasthögen efter ett febrilt ogräsrensande. Mitt i grönan, plötsligt en vår, bara så där. Förut musik och målning, nu odling. Inte riktigt samma sorts kultur. Förstår inte helt hur det gick till så där i en handvändning.



Lotten såg väldigt oförändrad ut, bara den #@€€%€# kirskålen, som inte alls smakade spenat, som spridit sig i alla dimensioner; in på min gräsmatta, upp i luften och säkert massa nya metrar med underjordiska rötter och stammar. Jag ryckte bort allt jag såg och kom åt och lade allt på komposten. Förhoppningsvis blir det bra kompostjord av allt grönmaterial i alla fall. Under kirskålen var det bara grus och lerjord, och här och var kom mina jordhögar med blomfrön fram. Ett par frön hade grott såg jag, alltid glädjande. Förhoppningsvis ska de reclaima marken från kirsen. Några fler lökstjälkar hade också kommit upp. Grannen sade dock att rödbetor tar runt sjuttio dagar tills de är klara, så rödbetsblad och morotsblad får jag nog tålmodigt vänta på.

Men som sagt, ett stort knippe rabarber kunde jag ändå nöjt cykla hem med.


Min ambitiösa plan för helgen är att bygga drivbänk, lägga jord eller gödsel i majsbädden, och så klöver på den jorden för att bevara fukten. Skulle vara skönt att även få bort allt bråte (brôte) från hallen som egentligen hör till lotten: jord, pallkrage, odlingslådor etc. 
Återstår att se vad som blir gjort, ingen direkt brådska. Trevlig helg allesammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar