söndag 15 maj 2011

Helgens headlines

I helgen har det hänt en hel del. Stora nyheten är att jag byggt ett fiberväxthus, av pallkragar, elrör, fiberduk och klädnypor. Lite svart matta i botten och så ställde jag in mina förodlingskurkor av tagetes, majs, pumpa, och squash. Jag har även röjt lite så det ser lite mer städat, ombonat och praktiskt ut på lotten. Lite fashionabelt besök, folkodling, bladsådd blev det också.

Min vän som jag spelat musik med innan kom och fotade min lott och kollade in Folkodlarna.
I skrothögen fann jag stenplattor som jag lade ut. Börjar se ombonat ut tycker jag.
Så här ser växthuset ut. Info kommer snart hur jag gjorde. Fett nöjd!

Lotten från "the other side".
Första natten beboddes växthuset av persilja och tagetes.

Men någon vecka ska tagetes, majs och pumpa bo där inne i väntan på varmare dagar.
Det syns dåligt men jag gjorde klätterställningar åt de nysådda bondbönorna i bädd 2.

Bädd tre fick mangoldfrön och fiberduk.
Bädd fyra fick sallatfrön och fiberduk. Löken växer fort i förgrunden!
Här syns de första morotsbladen i bädd fyra, ca 0,5 cm långa.
Rödbetslandet fick äggskal runt sig; snigelskydd.
Rödbetorna i bädd tre på närmre håll. Söta!

Kirskålen fick sig en omgång. Bort från min lott! Sådde gröngödselblommor där jag rensat. Komposten rensades från rotogräs.
Kryddlandet. Mynta, persilja och gräslök funnen i kompostbotten. Basilikans liv hänger på en tråd utanför bilden.

Lön för mödan: rabarber!
Gräslöken har fått blomknoppar.
Syrenen blommar på.. doftar så gott!
Till och med jordgubbsplantorna har börjat blomma. Två jordgubbar blir det i alla fall!
Hos folkodlarna var det inspelning igen. Spännande grejer som händer!
Vi fick sen kaffe och bullar från producentens egna kafe.

Nu är det snart natt och jag är superdupertrött (märktes även igår vid Eurovision, men rätt låt vann ändå trots mina snarkningar).

Ha en superifin vecka trots allt regn och kyla. Snart ligger vi med fötterna i sanden och ångar.

Lottapotta

1 kommentar:

  1. Du är så grym! ser fram emot att träffas imorrn. Puss!

    SvaraRadera