söndag 27 mars 2011

Lite latino, lite italiano, y mucho colonisador!

Välkomna till Charlottment, nya namnet på min blogg. Samma koncept, men med nytt och fräscht namn! På engelska heter odlingslott Allottment, och hur skulle jag kunna motstå att omdöpa min blogg när engelskans ord och mitt namn passar så bra ihop?

Växtnytt

Denna vecka har jag inte förodlat nånting faktiskt, nästa förodling ska ske om ca två veckor, då det är majsens och pumpans tur att startas upp. Men lite nytt har ändå hänt:


 
  • Två chiliskott har kommit upp, och ytterligare ett är på synlig väg. Spännande att se vilka som blir den där superheta sorten. Vågar knappt röra skotten då bara fröna behövde hanteras med pincett.  Spelar lite bachatamusik för mina små bladpars latinska rötter. Ay ay ay che caliente!

     
    • Tomaterna till vänster har vuxit rejält, de är säkert 15 cm långa några av dem. Egentligen ska de ha extra ljus på dagarna i form av lysrör så de inte behöver bli så långa och ranliga. Det får bli nästa år. De får i alla fall stå i miniväxthuset eftersom de är så långa. Snart snart ska de få egna krukor och stöttepelare, men inte just idag.
    • I mitten en persilja som fastnat i växten. Då fröna är från förra året kan de tydligen vara lite svaga, så vi får se hur långt de kommer.
    • Lavendeln i förgrunden har kommit ut ur kylen, och på samma dag kom ett litet blad fram bland allt blött och svart. Dock för litet för att synas på min webbkamera.

    • Basilikan växer och frodas, nu jämte tomaterna. Basilika är verkligen tacksam för en nybörjare! Doftar nu nästan som en tricolore i miniväxthuset, fattas bara lite mozarella och olivolja.. che bouno! Jag gömmer mig inte, vill bara visa hur stor den är jämfört med min hand. Min lugg måste dock klippas upp lite och formas till, känns som jag har en hängande tjock häck på pannan! Menar alltså växthäck, inte en sk "mänskobehind".

      Brev från kolonien

      Jag har även denna helg besökt koloniområdena jag hoppas på här i Skorpan. Så härligt att se hur jorden kommer fram när snön smälter, och försöka lista ut vilka som är årets lediga lotter. Ett par lotter verkade lite obrukade, och dessutom rätt så ogrävda. En föraning kom vad det kan innebära i grovarbete att börja odla, då man måste gräva och luckra upp jorden. Dock blev jag mäkta inspirerad av att se hur olika alla sår, en del direkt i jorden, en del i pallkragar, en del i odlingsbäddar. När den stunden kommer får jag se hur mycket jag orkar arbeta så här första året, kanske stoppar ned fröna i jorden direkt om den ser ok ut och hoppas på det bästa, om jag är riktigt riktigt lat.
      Det allra bästa verkar dock vara att ....

      Göra odlingsbäddar
      1. Gräva ut gropar för odlingsbäddar eller pallkragar.
      2. Täcka med duk i botten för att förhindra ogräs. 
      3. Eventuellt rama in bäddarna med pallkragar eller hemmagjorda ramar.
      4. Fylla med gödsel (nån som har?) och jord.
      5. Eventuellt täcka med halm eller bark efter sådd och utplantering.
      6. Eventuellt täcka med fiberduk för köldkänsliga växter.
      Får se hur jag gör när jag fått min lott!

      En pallkrage hittade jag på vägen hem från koloniområdet, och fd ägaren var där i sin bilmeklokal och verkade glad över att jag tog den. Flera låg hos hans granne larmcentralen, men jag vågade inte ta dem utan att fråga företaget först. Ska bli på måndag, isåfall har jag redan fyra pallkragar till ingen kostnad. På trädgårdshuset kostar de annars 150 kr styck för begagnade.

      Ja, då var ännu en vecka i bakvattnet, och nya veckor stundar. Jag känner mig lite trött senaste tiden, men att växterna växer och att marken snart är snöfri piggar upp. Längtar till påsklovet, då jag förhoppningsvis kan sätta spade och grep i min egna lilla lott.

      Värme och lycka till er alla!

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar