söndag 6 mars 2011

Hyllning till Skarpnäck

Jag gick precis på en promenad i Skarpnäck med den härliga vårvintersolen skinandes över mig. Ibland, och mer och mer, känner jag sån stor lycka att bo i Skarpnäck. När man kommer upp från Tbanan känns det rätt skabbigt, även om husen i sig är rätt fräscha och gatorna är byggda som en stad med butiker och restauranger på gatuplan. Men går man ett eller fem kvarter i valfritt väderstreck så nås man av en enorm genuin gammal charm. Från min bostad finns det inom tio minuters promenad:
  • Brotorp, en orienterarstuga som på vintern har helgcafe med nygräddade våfflor, mackor mm med öppen spis och längdskidparkering. Där finns även bastu som jag ska prova någon dag.
  • Bergholmstorpet, som har café söndagar året runt, idag köpte jag en semla och kaffe för 25 kronor som jag avnjöt i deras vintriga fruktträdgård.
  • Skarpnäckgårdens café, där främst hemlösa män driver café tillsammans bredvid deras odlingsrabatter. Så bra ställe, med fina vackra hus med anor flera hundra år bak i tiden.
  • Pungpinans koloniområde, med lotter mellan fotbollsplnerna och Skarpnäcks trädgårdsstad. Pungpinan trodde jag kom ifrån smärtorna från fotbollsplanerna, men tydligen är det mycket längre bak i tiden. Förr i tiden låg här en krog där det ena och andra hände; mord och förnöjsamheter, där så mycket pengar spenderades på drycker att pengapungen sved. Det här är, som tidigare skrivits, min nummer ett på önskelottområde.
  • Skarpnäcks fritidsträdgårdar,  ligger precis på andra sidan Tyresövägen från Pungpinan, lite mindre och lite närmre vägen, men ligger också nära min cykelväg till och från stan.
  • Trädgårdshuset, med allt man kan önska sig, träd, fröer, redskap, och råd.
  • Nacka naturreservat, med sjöar, berg, skogar, åar, kärr. I stort sett min utsikt från vardagsrummet.
I Skarpnäck ligger även flera secondhandbutiker, hälsobutik, gym, kulturhus med loppis, veterinär, läkare, cykelgubben, och tandläkare. Det enda jag saknar är lite roligare gågata med bra restauranger och en billigare matbutik. Å andra sidan har jag stans billigaste matbutik (Matdax) på väg hem från jobbet, så Coop duger mellan varven. Skarpnäcks historia går att läsa om i en kulturvandring online, och hos Skarpnäcks trädgårdsstads förening.

Ja, det var väl tillräckligt för att folk ska få en positiv bild av Skarpnäck. Genuina stugcaféer, kultur, loppis, natur och kolonier. Mycket av vad jag hoppades på när jag flyttade hit! Det första jag hörde när jag flyttat var en mäklare på väg hem från Skarpnäck som kallade det Skräpnäck, men tiden gör att jag ser mer och mer kvaliteter här. En villa i Skarpnäck skulle jag vara fullkomligt nöjd med när den livsfasen kommer!

Angående odlingen så har jag hittat ett företag i Spekeröd/ Bohuslän, jättenära där jag växte upp på somrarna, som säljer ekologiska standardfröer online med anor till medeltiden som passar vårt nordiska klimat. De heter Runåbergs fröer och är precis vad jag letat efter!

Ibland måste man resa långt för att hitta hem.

Lycka, värme och sol

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar