lördag 19 mars 2011

Levande verklighet

Hej kära läsare!

I mitt yrke finns många inspirerande texter, om människan, naturen, och livet i stort och smått. Waldorfpedagogiken strävar efter en levande verklighet läste jag i ett häfte för några dagar sedan. Ett sätt, och för mig det mest basala, är att odla egen mat, och se hur människa, djur och natur samverkar. Inte för att jag gjort det särskilt mycket, men ändå mer än många.

Som litet sommarbarn på vårt lantställe i Småland fick jag varje kväll gå till mjölkgården som Nora och Harald drev dag och natt, förutom när de åkte på Arlamöte eller fick pris av kungen. Där fick vi klia korna medan de mjölkades, se på hur gödsel skyfflades ut först med spade sedan moderniserat med maskin, gulla med kattungarna i ett litet rum fullt med hö, och låta kalvarna suga på våra händer när de saknade sin mamma. Jag satt i solen och ritade, lutandes mot min favoritkalv som låg på ängen utanför vårt hus. Det var nog inte en hundraprocentig ekologisk gård, men omtanken och småskaligheten var ändå speciell för oss barn att uppleva. Att dessutom bevittna hur tjurkalven bars ut nästan nyfödd för att transporteras till slakt, och förstås se hur kalvar föds och lär sig stå på några sekunder är värt så mycket för mig, när jag handlar, tillagar eller äter något. Potatis odlade pappa varje år, där vi fick hjälpa till att gräva så gott vi kunde och se maskarna kräla omkring bland tuvorna. Jag känner enorm tacksamhet för allt vi fått uppleva som barn, både vad gäller natur och kultur.

På min barndomsväns sommarställe vid Mälaren odlades det ekologiskt, och jag minns hur den mörkskäggige glada bonden berättade kryptiskt om hur man måste odla bönor vart tredje år. Då, i min förpubertala barndom, hade jag aldrig ätit en böna, ännu mindre sett hur bönor växer. Men det ska jag nu få se live, här i min egna lilla livskanal!

Biodynamisk odling är liksom waldorfpedagogiken grundad av Rudolf Steiner. Där ses varje gård som en helhet, där alla organ ska fungera och växa på ett hälsosamt sätt tillsammans; människa, djur, insekter, grödor, miljön, klimatet osv. Jag vet inte om jag skulle ha tålamod att verkligen lära mig allt om hur en biodynamisk gård fungerar, men jag skulle gärna lära mig mer om hur det är att leva på en sådan gård.  Jag läste på odla.nu att personer som är allergiska mot grönsaker ofta kan äta just en biodynamisk grönsak utan allergibesvär. Det säger något om hur annorlunda grönsakerna blir, om det stämmer förstås.

Ja, lite filosofiska tankar så här innan man sätter igång helgens förkultiverande. Chilifröna jag fick av mig fd granne förra helgen måste sättas i jord NU, för att de ska hinna ge maximalt med skörd. Jag är ingen stor chilikonsument, men det är så gott i thaigrytor, currys och annat, och de är vackra att ge bort, så jag ska satsa på en liten chiliodling i år.

Jag fick ju även igår mina frön från Runåbergs fröer! Fina små gammaldags bruna paket, med frön och bönor i alla storlekar. Dock är det några veckor kvar innan de ska sättas i jord, majsen är först ut om två veckor ungefär.  Idag blir det jordinköp, chilisådd, och sedan vanligt helgliv med vila och vänner.



Löv lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar