söndag 6 mars 2011

Bloggbörjan och februariförodling

Hej alla läsare!

Bakgrund
Jag har funderat fram och tillbaka i flera år på om jag vill ha en blogg eller inte. Offentligheten, utlämnandet, eviga avvägandet, och tiden och energin det tar. Och vad skulle jag blogga om? Hemsidor har jag haft sedan jag var femton och lärde mig HTML, men blogg är ju en helt annan sak. Kanske en waldorflärarblogg? tänkte jag ett tag, men kände (och känner) att det skulle bli för svårt att skriva om det och respektera kollegor och barns privacy som jag inte vill rucka på en millimeter.

Men så kom jag på att jag ska ju odla i år, och har i mitt förberedande läst massa odlarbloggar och odlarforuminlägg för att få reda på det bästa sättet att så hållbart och välja de bästa grödorna att samodla osv osv. En parentes: Jag är en riktig tips/manual/expertutlåtande-nörd vad det än gäller. Förrförra året gällde det musik och skalor, förra året kattskötsel, och nu är det då odling som är årets projekt!
I mitt odlarbloggletande saknade jag dock en bra nybörjarblogg som gav lite mer exakt information vad som odlas, när och hur. Så mitt syfte med denna blogg får då bli att ge en grund till framtida odlare att kunna haka på och köra samma eller ändra vad som passar bäst. Jag vill även dela med mig av det jag lärt mig hittills.

Mitt odlande förra året var en mjukstart med örter som hängde på min franska balkong i sydläge, och på min fönsterbräda. I balkonglådan hade jag egenodlad basilika, samt köpt citrontimjan och pepparmynta (båda second hand) och rosmarin (från Trädgårdshuset, min grannbutik).

I år tänkte jag försöka hyra en odlingslott här i Skarpnäck eller Sköndal. Jag har ringt och mailat och tror att jag står i kö för tre-fyra koloniföreningar i närheten. Hoppas hoppas! I värsta fall får jag gräva där jag bor, eller smygodla här och var i stan kanske? Visning och besked kommer när snön töat bort.

Inspiration
Min stora inspirationskälla är min stora naturromantiska läggning, med en livslång längtan till allt som är naturligt, ursprungligt och levande. Detta har tagit sig uttryck i många saker; matlagning, bakning, poesi, musik, målning, hundar, katter, barn, dans, resor...  Någon som drog tag i mina begär till en mer praktisk relation till naturen är en brittisk snubbe vid namn Hugh Fearnley Wittingstall, som har serien River Cottage om odling, fiske och djurhållning, samt expanderingen till restaurang, allt finns på hemsidan River Cottage. Denna serie har speglat mina drömmar hela vintern. Men i sommar ska de komma ut och slå rot i marken!
En julklapp jag fick av min syster som ytterligare spädde på odlarlusten var boken Kitchen Garden Companion av Stephanie Alexander inbunden i säckväv! Jag har även kollat in hemsidan Fobo- ekologisk trädgård en hel del.

Det jag planerat att odla i år är:

Örtkryddor:
Persilja
Basilika
samt färdigköpt rosmarin

Grönsaker:
Tomat
Pumpa
Bondbönor
Majs
samt eventuellt rödbeta, morot och spenat.

Blommor:
Lavendel
Ringblomma
Solros
Gröngödsel/klöver

Varför dessa grödor?
Örter är ju relativt enkelt, då jag gjorde det förra året. Grönsakerna valde jag utifrån vad jag tycker om att äta, och vad som sköter sig själv någorlunda. Kombinationen pumpa, majs och bönor kommer från Nordamerikas indianer och kom att kallas Three sisters. De kompletterar varandra bra; majsen behöver bönans kväve, bönan klättrar på majsen, och pumpan täcker marken och skyddar mot ogräs. Pumpa kan bytas ut mot squash. Blommor är bra för att hålla borta skadedjur och ogräs, samt för att locka till sig bin.

Det kan se mycket ut för en nybörjarodling, och det känns lite övermäktigt så här när man precis börjat. Tänk vad många frön jag ska pilla med, och hur många stjälkar jag kommer hålla i mina händer i juli! Men de bloggar jag läst säger att man ska hålla sig till enkla grödor, men gärna sprida ut riskerna på flera sorter, så att man lyckas med i alla fall en eller två av dem.

Förodling
Det jag förodlat vecka åtta och nio är i kronologisk ordning: 1 persilja, 2 basilika, 3 lavendel och 4 tomat. Lavendel ska förodlas i kylskåp i flera veckor. Men persiljan och basilikan har redan kommit upp rejält och till och med ett par tomatblad har sett dagens ljus. När de första bladen kommit upp i barnkammaren sätter jag 5-10 plantor i varsin småkruka. Barnkammaren/förodlingskärl brukar vara en sålåda eller direkt i småkrukor övertäckta med plast. Se förkultivering. Min trädgårdsarbetargranne berättade att även blommor kan behöva förodlas, det ska jag kolla upp imorgon.

Det var nog allt för denna gången!

Adjö!
/ett frö i tö

3 kommentarer:

  1. Vad härligt att läsa! har så länge önskat att just du skulle bjuda på något att läsa and here we are. Kanske får jag också modet och inspirationen till att odla något själv genom din blogg.

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. ja, det vore underbart, men mest är jag glad över att du är min första läsare och kommenterare! :)

    SvaraRadera