söndag 13 mars 2011

Fröinköp

Hej alla trogna läsare :D

Denna vecka har jag tagit hand om mina små bebisplantor och försökt lära mina katter att inte äta dem, sova eller trampa på dem. Några persiljekrukor har fått flytta till vänners hem. En åkte med på fika hos en före detta granne som även gav mig spännande chilifrön i påse och i en chilifrukt. Habanerofröna tex måste hanteras med pincett för de är så starka! En annan kruka fick komma på vin, semmel-  och charaderfest hos en före detta korridorsgranne. Känns roligt att placera ut och låta plantorna få lite individuell TLC istället för att stå i min storproduktionsapparat.

Persiljeplantorna ser lite försvagade ut, jag tror en del stått för varmt och en del för skuggigt. En äggkartong med persiljeplantor torkade ut. Jag behöver bestämt ett miniväxthus! Ska kolla på trädgårdshuset idag. Det kan ju kosta en del om man inte vill ha plast, men jag tror jag kan ha råd. Basilikan har vuxit sig hög nu, så bladen står fastklistrade mot taket i det lilla drivhuset. Absolut dags för ett växthus, för att undvika uttorkning och kvävning.

Jag har även äntligen beställt merparten av alla fröer jag behöver från Runåbergs fröer. Vilka underbara sorter! Man hittar fröer från 1700-talets England, eller från Manchuriet eller från Linnés trädgård. Och de flesta är som sagt standardsorter och inte frammixtrade hybrider. Hybrider ger ofta en överglänsande planta, men om man sparar plantans fröer och sår dem så blir de nya plantorna missbildade eller försvagade. Jag vill inte ha massa labila gener i min kolonilott så jag håller mig till standardsorter. Har en känsla av att de är mer hållbara och stabila.

Min beställningslista från Runåbergs fröer:
8965Bondböna Masterpiece Green LongpodPortion125;-25;-
3060Majs Golden Bantam, ekofröPortion125;-25;-
3630Pumpa New England Pie, ekofröPortion125;-25;-
6690Mangold Golden Chard, ekofröPortion125;-25;-
2115Morot Early Nantes, ekofröPortion125;-25;-
6560Rödbeta Detroit Globe, ekofröPortion125;-25;-
245Ringblomma Resina, ekofröPortion125;-25;-
540Solros Autumn Beauty, ekofröPortion125;-25;-
877Linné-Tagetes, ekofröPortion125;-25;-
20Groddfröer Broccoli, ekofrö20g150;-50;-

De fröer jag har sedan innan:
  • Persilja
  • Basilika
  • Tomat
  • Lavendel

De färdiga plantor jag har sen förra året:
  • Timjan
  • Pepparmynta
  • Rosmarin

Får se hur många av dem som överlevt vintern i min balkonglåda.
Jag behöver även klöver eller annat gröngödsel, men Runåberg verkade inte ha det. Jag frågade efter det men om de inte har får jag leta på annat ställe. Gröngödsel lämnas kvar på hösten och gödslar och skyddar jorden under vintern.

Det känns som om jag behöver en hektar till alla dessa sorter, men jag kunde inte motstå att frölusta mig i alla fina frösorter som fanns. Jag tänkte att jag odlar lite av varje och sparar resterande frön till nästa år.

Dagens odlingsarbete består av:
  • Omplantering av mina krukväxter och eventuellt basilikan.
  • Eventuellt även inhandla ett växthus.
Trevlig söndag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar