måndag 11 juli 2011

Långdag på lotten

Det jag gjort idag:
  • Plockat ca två liter svarta vinbär.
  • Bundit upp bondbönorna.
  • Bundit upp tomaterna.
  • Täckt marken i pallkragarna med tidningspapper kring tomaterna och pumpan. 
  • Kupat majsen.
  • Dragit upp de misslyckade rödbetorna.
  • Ordnat klätterställningar åt någon sorts slingerblomma.
  • Rensat kryddrabatten. 
  • Sått huvudsallat (häromdagen).
  • Sått klöver bland kirskålen hos grannlotten (häromdagen).
  • Rörde runt i nässelvattnet. Det stinker! Klart om en vecka.
  • Vattnat alla bäddar rejält.
Bären är från buskar lite här och var.
De ska bli min favoritsylt imorgon.
Tomaterna behöver all vård och näring de kan få.
Pumpan eller zuchinin i pallkragen knatar på.
Den har fått två blommor hittills.
Min enda välskapta tomat blev hackad genom fiberduken igår av en fågel. Tror ni den överlever?
Vet inte hur denna tomat blev som den blev. Vet ni?
Linnétagetes.
Första ringblomman.
Systrarlandet från snedvinkel.
Majs, bondbönor, pumpa och zuchini i systrarlandet.
Efter lite omtanke ser mitt "trädäck" lite mer.. estetiskt tilltalande (?) ut.
Hittade lite rostiga klätterställningar på tippen.
Rostigt järn bland gröna klätterväxter är riktigt hett just nu ska ni veta.
Början till staket mot stigen.
Till och med en rostig spade fick bli klättrad på.
Efter sex timmar på lotten gjorde jag mig en mangold och lökomelett med sallad; allt från Folkodlarna. Plus lite parmesan från Italien.

Tyvärr blev min mangold och rödbeta rena misslyckandet av någon anledning. Tur att Folkodlarnas skörd innehöll mangold, en av mina favoritgrönsaker. Betor kommer förhoppningsvis senare från Folkodlingen. I mangold/ rödbetsbäddområdet ska jag odla asiatiska grönsaker, tex pak choi, kyona och salladssenap som går bra att så i juli. Ska se vad Trädgårdshuset erbjuder för fröer i veckan.

1 kommentar: