söndag 17 juli 2011

Mangoldgratäng och örtsalt

Häromdagen fick jag ett par mangoldstjälkar av min kunniga lottgranne (som för övrigt odlar fikon, valnötter och vin i sitt växthus på lotten) som jag ville göra det bästa och mesta av. Mangoldgratäng blev det utifrån det här veganreceptet som jag gjorde om till ickevegan och skippade bönor i brist på detta. Först satte jag ugnen på 200°C, sen gjorde jag bechamelsås, sen fixade jag mangolden, lök och ost. Mangolden kan bytas ut mot spenat, eller kanske nässlor? (eller kirs för de som inte blivit avtända av mina antikirsinlägg). Man skulle kunna ha mycket mer mangold än vad jag hade i, men man tar ju vad man haver och fåver. Medan gratängen stod i ugnen tog jag tag i min ganska rikliga örtskörd och gjorde örtsalt.

Här är recepten:
Smält några matskedar smör och vispa ned en dl mjöl och bryn gyllenbrunt.

 Tillsätt salt, svartpeppar och riven muskotnöt, låt det koka ihop några minuter.

Förväll ca 10 eller fler mangoldstjälkar i saltat vatten.

Häll hälften av såsen, mangolden och hackad lök i en ugnsform.

Toppa med resten av såsen och riven ost.

In i 200°C tills det blivit gyllenbrunt, ca 20-30 minuter.
Jag serverade gratängen med halloumi och persilja. Mangold och mjölkprodukter=yum.
 Min frodiga persilja hackade jag även ned tillsammans med gräslök, basilika, vitlök och lade på tork i havssalt, vilket snart blir till mitt eget örtsalt.

 Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar