måndag 11 juli 2011

Svartvinbärssylt

Idag blev det syltkok på förmiddagen. Jag följde ett bloggrecept från Chiliconkarin.

Två liter svarta vinbär kokas med 2 dl vatten i ca 20 minuter. Sen hälls 1-2 liter socker i (jag hade 1,5 liter i vilket jag tyckte blev lite sötare än vad jag hade tänkt), och det får koka ihop tills det blir ett skinn på ytan när den svalnat lite. Häll i burkar som värmts upp och steriliserats i ugnen, locken kan ligga i vattenbad i ugnen. Sätt på locken ordentligt. Jag brukar sen låta burkarna ligga i kokande vattenbad några minuter, inbillar mig att det steriliserar ytterligare en nivå. Vakumet i burken kommer när luften svalnar inuti. Skriv etikett och dekorera eventuellt. Klart!

Denna delikata sylt åt jag nykokad till ugnspannkaka till efterrätt.  Här är receptet på ugnspannkakan. En deciliter av mjölken bytte jag ut mot en deciliter keso; blev roliga prickar och mer protein i kakan.

Två liter bär, sköljda och rensade kokas 20 min med två deciliter vatten, sen med 1-2 l socker.
När en syltklick bildar en hinna eller hud när den svalnat lite är den klar att burkas.
Burkarna brukar jag sterilisera i ugn innan jag häller i sylten, sedan kokar jag dem några minuter.
Ugnspannkaka med keso. Snabbt. Billigt. Gott.
Syltpresenterna skriver jag med min egna handstil, inte den kantiga trendhandstilen.
Min planerade GI diet går ju åt skogen med alla färskpotatisar och bär som jag vill ta tillvara på. Men det finns väl värre saker att synda med eller hur?

Svartvinbärsylt som för mig tillbaka till somrarna på min kompis lantställe vid Mälaren och därefetr varit min favvosylt. Jag ger efter; sylten har mig runt sitt lillfinger, och jag har den runt mitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar