torsdag 14 juli 2011

Nya planer för lotten

Tankar och planer ändrar sig ju som ni vet. Tur är väl det ibland. Min plan att ta mig an grannlotten parallellt med min lott och folkodlingen kändes inte helt klart, och visade sig inte vara det bästa att göra närmsta året.

En av de drivande i koloniföreningen kom förbi och vi pratade om vitt skilda saker som livet, speciellt hjärtats förmåga att överleva, och odling, speciellt min grannlottsplan. Efter lite reflektion och bollplankande kom jag fram till att jag borde göra det jag kan och vill med min egna lott. Han tyckte precis som jag att jag borde gräva ut bäddarna för att få mer odlingsyta och skörd. Idén att sätta två fruktträd på gräsmattan föreföll sig inte optimalt för syrénen. Han föreslog att jag kunde sätta den bredvid syrénen istället, så kommer skuggan lite över sittplatsen på eftermiddagen när trädet vuxit till sig. Äpple och päron, som jag ville ha först, kan ju bli skyhögt med åren, och det vill jag nog inte på min lott. Plommon däremot kan man klippa ned, och den ger rikligt med frukt ganska tidigt. Viktoriaplommon ska tydligen vara extra bra och goda, så det ska jag kolla upp. Tänk vad ett levande bollplank hjälper. Och tänk att min plan för en helt annan lott släppte lös idéer för min egna. Fantastiskt. Det känns roligt att blicka framåt i tiden, och ha lite större projekt på gång på lotten som känns meningsfulla och gripbara.

Det som min plan skulle innebära är att:
  • Gräva ut systrarlandet ca sex kvm, så man kan dela upp den i sex bäddar, varav tre blir till systrar och två och en halv blir till bädd ett.
  • Gräva ut bädd två, tre och fyra ca en kvm vardera.
  • Gräva upp och plantera mer jordgubbar och smultron.
  • Gräva krydd- och blombädd.
  • Gräva grop och plantera plommonträd.
  • Flytta komposten, drivbänk och förvaring.
Mycket gräva i höst med andra ord. Jag ska dock börja med bädd ett och systrarlandet, och flytta kompost, förvaring och drivbänk. Sen får vi se.


Igår gjorde jag föresten massa fräkenvatten. Fräken är mycket lättare att plocka än nässlor; de sticks inte och de går av väldigt lätt. De växer dessutom precis intill min lott. Tänk att allt man behöver finns så nära tillhands ibland.

I övrigt är jag helt slut idag för jag dansade i timmar igår för första gången på länge, så idag blir det lugna gatan. Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar