onsdag 13 juli 2011

Gröngödsel, gallring och grannlott

Trots helg med sena nätter och frukostar har jag ändå fått  mycket gjort på lotten och hemma. På lotten har jag idag liat åkerfräken att gröngödsla med, och gallrat huvudsallaten och satt ut bortgallrade sallat mellan morötterna och där inget annat är sått. En liten rad sparade jag dock till mina asiatiska grönsaker som jag ska köpa frö av i veckan. Imorgon kanske? Vissa squashplantor har fem knoppar, ska bli så spännande att se hur squasharna skjuter fram. Allt börjar i jorden märker jag. De lökar som sattes i jord med högre halt hönsgödsel växer väldigt mycket mer än de som växer i vanliga lerjorden.

Squashen verka vilja ha mer solljus så får den det.
Systrarna (majs, böna, pumpa, squash) fick fräken som gröngödsel.
Här ser ni en squashplanta med Linnétagetes bakom.
Ensamma pumpan fick gröngödsel, och sallatgallringar sattes ut.
Sallaten gallrades och sattes ut, och löken gröngödslades.
Morötter med sallat emellan.
Och nässelvattnat ruttnar på, snart vattningsredo.

Jag sneglar även på lotten bredvid min. Jag klipper ned kirskålen på den då och då och försöker så in klöver istället. Ju bättre grannlotten mår desto bättre mår min egna. Men jag blir även sugen på att börja odla där. Den är ägarlös så vitt jag vet och jag blir sugen att ha mer att pyssla med nästa sommar. Jag vill även fixa upp den så att det ser mer levande ut på området, och få planera en lott optimalt. Många lotter ser helt oplanerade ut, och de är därför svårskötta och många blir tillslut lämnade och igenväxta eller uttorkade. Det gör mig nästan ledsen att se hur folk lämnar sina lotter ovårdade, eller oanvända. En strukturerad lott blir mer attraktiv att hyra och inspirerar till mer odling på andra platser. Jag vill att lottområdet ska se levande och använt ut. Varje kvadratmeter ska användas på något sätt, vare sig det gäller sittplats, buskar, gräsmatta, drivbänk eller odling.

Mina funderingar går alltså mot att hyra grannlotten lotten nästa år. Den är helt ogrävd och tom bortsett från en invuxen kompost, massa gräs och en del av mig nedklippt kirskål. Det som skulle krävas är planering, grävning och sådd. Planeringen har jag redan gjort, en liten karta med hur jag skulle planera en lott som skulle vara självständig, alltså inte bli som en extralott till min. Svenska Förbundet för koloniträdgårdar och fritidsbyar har gjort olika foldrar varav en visar en planeringskiss över hur en odlingslott kan se ut. Allt som finns i den finns i min karta men arrangerat annorlunda, anpassat till väderstreck, grannar och mina egna önskemål. Tanken är som sagt att jag vill ha mer att göra på sommaren och få mer skörd på hösten. Dock tror jag inte att jag har så mycket mer tid på våren, det var ganska stressigt att planera, gräva, förbereda, så och tajma alltihop i våras. Men det var ju första gången, så nästa år kanske jag har mer koll och känner mer lugn även inför en större odling.

Som sagt är planerandet gjort. Grävandet kan jag göra i höst redan, och själva sådden kan jag ju göra samtidigt som jag sår på min egen. Kanske hyr jag den lotten och gör vad jag kan. Gräver så långt jag orkar i höst, men utifrån min planeringskarta. Å andra sidan tar jag mitt förnuft till fånga och tänker att jag borde ta hand om den jag har istället. Förlänga odlingsbäddarna med en meter, luckra upp jordgubbslandet och plantera fler jordgubbsplantor. Kanske sätta in ett fruktträd någonstans. Ta hand om jorden i höst med kompost och kogödsel. Under tiden vill jag ju förstås vara med i Folkodlarna och göra det jag kan för att Folkodlarnas verksamhet ska utvecklas, det är så himla bra grej.
Det bästa är nog att i delad första hand ta hand om min egna lott ordentligt och arbeta med Folkodlingen, och i andra hand göra det jag kan med grannlotten. Men hyra den gör jag nog i vilket fall. Tack för bollplanket. Uppdaterar när något mer hänt på grannlottsfronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar