lördag 1 oktober 2011

Oktoberplaner

Under oktober ska jag:
  • Gräva ut alla bäddar med 1-2 kvadratmeter.
  • Rensa alla bäddar på ogräs.
  • Sätta vitlök och krokus.
  • Så lök, sallat, rödbeta och morot.
  • Gräva upp lavendel och plantera i sandrik jord (tex medelhavsjord) i kruka.
  • Klippa ned hallon.
  • Flytta komposten.
  • Städa allt bröte (krukor, säckar, lådor mm)
  • Gödsla jordgubbar.
  • Gräva trädgrop för plommonträdet.
  • Lägga ut komposten över bädd 2 och 4. Dessa bäddar kommer innehålla gödselkrävande grödor.
Att så massa frön nu på hösten kan verka tokigt, men höstsådd är, om än tämligen outforskat, ändå ett sätt att få skörden att komma igång tidigt, och slippa förodlingen på vintervåren. Jag minns stressen i våras att få ned allt i tid, och bära in och ut alla små krukor varje dag i flera veckor. Visserligen var det roligt också, men kan jag använda moder natur och kung vinter som förodlarhjälpare tar jag tacksamt emot deras hjälp. Vissa arter måste dessutom ligga i kyla ett tag för att gro. Ni minns kanske min takeawaylåda i kylen med lavendelfrön i?

Ja, jag har en del att göra känns det som, så jag får nog ta mig upp ur soffan och kitta mig inför dagens arbete och pallra mig iväg. Kanske skördar lite majs och morot också. Dessutom är det Folkodlarträff på lotterna idag. Spenande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar