söndag 2 oktober 2011

Lavendelns ljuva doft

Lavendeln grävde jag upp idag eftersom den bara utvecklat massa svulstiga gröna blad, och inga blommor alls. Den trivdes helt enkelt inte riktigt i min leriga, kompakta före detta sjöbottenjord. Lavendel är ju van vid medelhavsländerna; torrt, kalkrikt och varmt. Så upp åkte den, och ned i en av balkonglådorna här hemma i medelhavsjord fördelad på ca åtta små plastkrukor, och några större för de med de största rotsystemen. Hoppas den överlever hösten och vintern, och ger massor av blommor nästa år!  Istället tog massa krokus och tulpanlökar lavendelns plats på lotten. Lavendeln får åka ned i jorden nästa år igen tillsammans med mer medelhavsjord, och förhoppningsvis ska den stanna där och stortrivas.  Kanske har jag en dag ett Provence i miniformat på min lott..? La lavande et le cigale... Comme ca m´a plu! Måste ut och sniffa på bladen en gång till innan jag ser färdigt filmen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar