lördag 10 september 2011

Buljong och Skördefestpepp

 













4 morötter
en kvarting rotselleri
två rödbetor  (glömde skribbla ned det)
2 gullökar
olja
10 kryddpepparkorn
6 lagerblad
7 liter vatten
3 msk salt
6 kryddmått muskot
1 kvist libbsticka
1 kvist fänkålsblad
4 kvistar persilja
2 kvistar timjan


Allt utom kryddpeppar, lagerblad, muskot, olja, salt och rotselleri kommer från Folkodlingslotterna, Indianparken eller min lott. Jag utgick från det här receptet på kokaihop. Skiva löken, stek i oljan. skär rotfrukterna i stora bitar, stek en liten stund med löken. Häll på vattnet och lägg i alla kryddor. Låt koka i 1-2 timmar. Sila efter behag i durkslag eller kökshandduk. Smaka av. Håller i kylen ett par dagar eller en vecka. Frys annars in. Tips är att koka ned rejält och frys i iskuber för hösten grytor och soppor. 

För enklare improvisationsrecept som tar tillvara på blast och zuchinikanter, kolla in gastronomibloggen.

Vardagsförrätt: Värm buljong och lägg i lite wakame eller misoalger, drick medans du lagar middagen. Bra näring och betryggande värme.



Här har det kokts och grovsilats.
Silning a la oldschool.
Blast. testas till grönsmoothie till frukost imorn.
Dagens skörd från min egna lott; bondbönor plus en squash.
Bondbönorna kokas i tre minuter.





Skalas, olivoljas och serveras med fetaost, basilika och hemodlad morot. yum!








Kvällen avrundades med choklad från Original Beans, köpt i Andra Bönor som min syster och hennes sambo driver.


Ses på Slussen imorn! Då sätts min buljong på prov. Ding dong för buljongen!

PS kolla in Folkodlarnas blogg, jag fyllde i lite nya händelser idag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar