tisdag 30 augusti 2011

Höstplaner

Hej hej hallå igen. Oavsett hur man definierar sommar vs höst, så är det det senare nu. En tidig sådan, men det är höst. I alla fall för mig. Jag kan liksom inte cykla i regn med halsduk, och mörkret täcker mina fönster redan vid halv niotiden och ändå förmå mig att tänka sommar, inte ens sensommar. Jag tänker hellre varm förhöst än kall sensommar. Skolstarten har varit, höstkläderna har införskaffats, (förutom en regnjacka men det ska nog bli av snart), drömmar har styckats upp i mindre planer för året, och katterna börjar sova inne lite mer, och jag ligger under duntäcke och filt och huttrar ändå i min tvärdragsetta. Och framförallt, ur odlingsperspektiv; skörden är i full gång.

Två punkter om septemberodling:
  • Hösten innebär för mig odlingsmässigt: skörd, bevaring, grävning, löksådd, trädplantering, ogräsrensning och vinterstädning. I september ska jag särskilt ta in kryddväxter, ta upp all gullök, och sätta vitlök. Det bör jag klara av mitt under allt buljongkok.
  • För nästa lördag är jag med Folkodlarna på Skördefesten utanför Stadsmuseet på Slussen. Stefan Sundström gästar, och jag ska dela ut min hemgjorda buljong till de som passerar vårt bord. Tipsa gärna om enkel men god buljong. Ska öva i helgen för storproduktion nästa helg. Wish me luck!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar