söndag 6 november 2011

Höst; ett avslut och en början.

Hösten går mitt slut trots det varma vädret. Allt är skördat för i år, och lotten är förberedd för vintern. Här skriver jag nu de kanske sista raderna om vad jag gjort sista tiden, och vad som händer i vinter och i vår.
Förra helgen grävde jag ut några bäddar så de är lika långa nästa år. Jag delade även på en stor bädd som det varit majs i, till två delar. Ena delen ska bli majsbädd varje år, och den andra delen ska ingå i växelbruksbäddarna. Jag sådde även betor, morot och vitlök inför nästa år. Då hinner de gro och bli större under växtsäsongen. All kompost spreds ut över bädd 2 och 4, som ska ha näringskrävande grödor nästa år. Alla bäddar fick dessutom ett lager eklöv över sig för skydd under vintern och struktur till nästa år. En perennbädd blev även uppgrävd, där det ska vara blommor, kryddor och jordgubbar nästa år. Där ska dock rötterna frysas bort under vintern, så den täckte jag inte över med löv.
Familjeträdet har jag inte grävt för eller planterat än. Kanske blir nästa helg, eller så skjuts det upp till nästa år. Då kanske det finns fler sorter att välja bland.

Idag var jag över en sväng på höstlovets sista kväll och försökte fånga förra helgens dagsverke på bild. Det gick väl sådär. Men på sista bilden till vänster längst bort ser ni några av ljusen i Skogskyrkogården. Så fint det var att gå där på Allhelgona afton, en riktig plats verkligen, ett landskap med olika fina funktioner här och var.




Jag hade även en liten fest hos mig i helgen, där jag hade gjort en gryta av återstoden av årets skörd; folkodlarnas betor, mina morötter, lökar och pumpor.  Bara krossade tomater, lite buljong, salt och peppar tillsatt. Det fick sjuda i flera timmar och blev supergott! En av mina två pumpor blev dock dekoration, vilket det passade bra då den inte hann mogna men var väldigt symmetrisk. Nu står den och brinner bredvid heta chilin. Lika barn leka bäst..

Vad händer nästa år? Jo, bland annat:

Förodling startar igen i februari- mars.
Så mycket som möjligt ska dock direktsås.
Jag ska så mycket tätare än vad jag gjort innan.
Krokusar och tulpaner väntas komma i gräset och i en rabatt.
Gödsel ska skaffas och spridas ut där det gör mest nytta. Viktig punkt!
Blom/krydd/jordgubbsbädden ska hackas och sås i.
Flera sorters blommor ska sås på lotten för blommor hela säsongen; tagetes, ringblommor, astrar, solros. Kanske även Röd solhatt.
Jag ska även försöka följa antroposofiska såschemat för maximal timing.

Dessutom ska jag fortsätta med Folkodlarna där nästa års planer tar fart. Under vintern kommer vi ha planeringsmöten och seminarier, och sen börjar odlingen igen i februari-mars. Ser redan fram emot det! Vintern känns mycket kortare när man har lite grönt att syssla med medan snön ligger tjock. Kliandet i fingrarna efter att sätta händerna i jorden och se växter spira ser jag fram emot med lite bävan; den längtan var nästan smärtsam, som en intensiv rastlöshet fastän, eller kanske just för att, jag inte hade odlat innan.

Jag får se om jag fortsätter blogga nästa år. Det vore skönt att sitta mindre vid datorn. Bloggandet detta år var mest till för att dokumentera själv vad jag gjorde, när och hur. Då tänkte jag att det kan vara bra för andra att läsa hur jag gjorde och vad man kan klara av som nybörjare. Och här och där lade jag in lite kuriosa eller andra saker jag kommit att tänka på i mitt odlande. 

Nästa år kanske blir ett år i handlingens tecken; mer aktivitet, mindre dator. Det är förhoppningen i alla fall då det blivit lite väl mycket datorblippande i år av olika skäl. Men det har varit väldigt kul att blogga, och de få läsare som läst min blogg är jag väldigt glad över ska ni veta! Om det inspirerat någon till att själv odla är jag ännu gladare. Mitt odlingsbloggande fortsätter nog mer på Folkodlarnas blogg om någonstans. Kom och hälsa på Folkodlarna i vinter och vår! Ha det bra tills dess!

1 kommentar:

  1. Vilken bra blog du har! Hoppas vi får följa dig ett år till på odlingslotten :)

    SvaraRadera